Det är skillnad på att vara snål och ekonomisk.

Igår när jag och Bekanten kom gåendes mot lägenheten hade det börjat mörkna ute och följande konversation utspelade sig.
 
Jag: Det är dags att sätta lampor på timer.
Han: Varför då?
Jag: Så att det lyser trots att man inte är hemma?
Han: Varför skulle man slösa pengar på det?
Jag: För att det i alla fall inte syns lika tydligt om man inte är hemma? Plus att det är mysigt att komma hem till.
Han: Okej, men då kan vi ju göra så att varje gång vi kommer hem och det är mörkt så väntar du utanför dörren några sekunder medan jag springer in och tänder några lampor? Eller så kan du blunda och stå i hallen tills jag tänt om du inte vill stå utanför?
 
Herre. Gud. Det här är samma människa som suckar åt mig för att jag hellre köper en ostbit för kanske 60 kronor/kilot och river den själv och stoppar i frysen än att köpa färdigriven ost som kostar långt över 100 kronor/kilot. Det tycker han är snålt. Jag håller inte med. Det är bara ren vettighet om ni frågar mig när en sådan liten handling gör att kostnaden blir så mycket lägre. Men att inte kunna lägga några små kronor på en eller två lampor som står och lyser på timer under det mörka halvåret är däremot bara surgubbigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback