Uppskjutning och den akademiska kvartens förbannelse.

Jag tog idag belsutet att i stället för att plugga ikväll, så ska jag gå upp extra tidigt innan föreläsningen i morgon och göra det då. Nu känns beslutet självfallet helt rätt. Jag har dock en svag, svag känsla att min åsikt kommer vara en annan i morgon bitti när alarmet ringer och jag måste upp och plugga.

På tal om föreläsningen så börjar morgondagens sådan utan akademisk kvart. Utan akademisk kvart. Igen: Utan. Akatemisk. Kvart. Efter fyra år med akademiska kvartar* är jag oförmögen att komma i tid till något som ska ske klockan hel. Ärligt talat tog det förmodligen inte ens ett halvår innan jag var fast i den akademiska kvartens värld. Förut var jag alltid i god tid om jag skulle vara någonstans, men nu? Glöm det. Ska vi ses hel är jag 99 gånger av 100 några minuter för sen. Så jag känner mig lite nervös inför i morgon.

Och tro nu inte att jag är ensam. Huvuddelen av akademiska kvartare får något skrämt i ögonen när en föreläsning i stället börjar hel. Och gnäller om det. Det kom på riktigt upp som diskussion om vi verkligen skulle börja hel på förra föreläsningen.

Kommer sakna den ute i arbetslivet. Får ha det som krav när man letar jobb sedan, att de ska tillämpa akademisk kvart.


*För den oinvigde så innebär den akademiska kvarten att man börjar kvart över hel. Står det att vi börjar 13, innebär det att vi börjar med akademisk kvart: det vill säga klockan 13.15. Om det i stället står att vi börjar 13.00 är det ingen akademisk kvart utan vi börjar hel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback