"Internationella kvinnodagen".

På riktigt? Så fruktansvärt töntigt! Jag blir närapå arg när jag tänker på det. Ja, jag vet att det är ett uttryck för ojämställdhet och bla bla bla. Men är ju inte riktigt så den gestaltas, i alla fall inte den kontakten jag har haft med den.

I stället är det som en dag i likhet med mors- och farsdag. På riktigt. Och det är den versionen jag opponerar mig emot, de legitima skälen till dagen tar jag inte ställning till. Bara att ha fötts utan snopp är ingen prestation. Bara ett faktum. Om man blivit förälder* har man ju åtminstone åstadkommit något.


*Om man är dålig som förälder räknar jag det inte som att man är en förälder, varför man inte förtjänar mors-/farsdagsuppmärksamhet heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback