Kylskåpskallt kranvatten upphällt på glasflaska är min favorit.

Jag är som tidigare nämnt en dokumentärtönt. Jag kan se dokumentärer om i princip det mesta så länge de är bra gjorda och har sköna berättarröster. Den senaste jag såg var idag till middagen när jag såg Dyra droppar*. Den handlar om vatten på PET-flaska. Den var faktiskt väldigt bra. Jag har alltid varit emot flaskvatten och inte konsumerat det mer än vad som varit absolut nödvändigt men av att se den så skäms jag ännu mer över de, , gångerna jag köpt vatten. Den här typen av dokumentärer är för all del ofta partiska, men å andra sidan är det ju lite konstigt att de enda rapporterna kring kemikalier och annat som har med detta vatten att göra är gjorda av företagen som producerar produkten själva. Inte en endaste fristående rapport använde de sig av för att försvara sitt vatten i senaten eller var det nu var någonstans.

Att vara dokumentärtönt är dock ett ganska så ouppskattat karaktärsdrag eftersom det sällan på ett smidigt sätt översätts i det dagliga samtalet "Ja, men ni vet det är ju bara 1 % av jordens vatten som är drickbart. I en stad/t i USA finns det en lag som säger att den med störst pump får ta upp mest vatten så Nestlé skaffade störst pump och tog mest vatten. I Alabama tror jag det var råkade de ut för en enorm torka, men företagen fortsatte pumpa upp lika många miljarder liter vatten som vanligt och när sedan det kommunala vattnet som de använt sig av var 'slut' så sålde dem det till invånarna i Alabama. För att inte tala om miljöpåverkan, de gjorde en studie på något ställe i havet för några år sedan och upptäckte att det var typ 6 gånger mer plast än plankton i vattnet. Häromåret åkte de till samma plats och utförde samma test och då var det 48 gånger mer plast än plankton. Och i USA är det bara 11 stater som reglerar återvinning i lag, endast 6 av dem inkluderar PET-flaskor. I en stat hade de pant om 10 cent där återvinns 97 % av alla flaskor. De som jobbar för företagen hävdar att pantsystemet inte alls är bra utan att det ska vara så man lämnar dem när sopbilen kommer till huset. Hälften av alla i USA har inte tillgång till sådan service. Dessutom är flaskvatten något som mycket används när man är på språng så få flaskor kommer med hem. Totalt i USA återvinns i snitt bara 20 %, totalt i världen i snitt kring 50 %". Ja, ni förstår.

Så på så vis är det skönt att jag har ett väldigt selektivt minne som utan några egentliga undantag glömmer bort fakta från dokumentärer. Men när man är där och tittar och hör massa fakta så vill man så gärna förmedela dem till någon annan att man spricker. Och ja, med "man" menar jag här främst "jag".

Det skulle vara skönt om undervisningen gick ut lite mer på att se på seriösa dokumentärliknande inslag och sedan diskutera dem. Det tror jag skulle verka positivt.



*Finns på SVT Play för den intresserade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback