Finns visst olika sorter.

Det finns, enligt mig, flera olika sorters självförtroende. Jag har till exempel väldigt bra självförtroende på mig själv som person. Jag vet vem jag är, var mina gränser går och så vidare. Jag har inga tvivel när det kommer till den delen.

Däremot har jag inte något vidare överdrivet bra självförtroende när det kommer till den delen som borde tro på att folk vill umgås med mig. Det har jag jättesvårt för. Det är inte svårt för mina hjärnspöken att intala mig att folk bara är med mig för att det är det socialt korrekta att göra, att de hellre skulle vilja vara någon annanstans; eller något i den stilen.

Att det här skulle vara två olika självförtroenden, eller åtminstone olika delar av ett självförtroende är det inte många som håller med mig om. Det beror väl helt enkelt på att de inte tycker att man kan vara självsäker på sin person samtidigt som man är osäker på sig själv i relationen till andra. För mig är det dock uppenbart att det här är olika delar, för för mig blir det ju så att jag är säker på vem jag är och hur jag är - men jag tror inte på att andra kan uppskatta mig som jag är. Något åt det hållet åtminstone.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback