Jag avskyr att leva i ett samhälle som säger åt mig att jag inte får vara tjej.

Jag är lite kluven när det kommer till det här med jämställdhet. Självklart anser jag att lika arbete ska ge lika lön, och det oavsett kön, ras, religion och allt vad det finns för olika etiketter att sätta på det som egentligen inte borde kallas så speciellt mycket mer än människa. Men jag anser inte att ordet jämställdhet borde ha den makt och slängas hej vilt med utan hänsyn till situationen man syftar på. Jämställdhet både inte föreligga mellan kön, ras religion... o.s.v. utan jämställdhet borde föreligga mellan människorna.

Jag läste exempelvis om en tant som förfärades över att det bara var 25 % av det kvinnliga könet som läser på KTH och att det måste ändras så att det blir mer jämställt. Det är dagens samhälle, om det inte procentsatsen är lika så är det fel. För det kan ju inte vara så att flickor kanske inte vill studera på KTH? Men eftersom att det är jämställdhet vi hela tiden eftersträvar så ska de där 25 % ökas, hur det går till spelar inte så stor roll, minst 50 % ska det vara annars är det dåligt. Och då undrar jag: Ska man verkligen tvinga personer av det täckta könet att studera på KTH bara för att få det jämställt?

Hela tiden kan man läsa om hur man ska göra för att locka det kvinnliga könet till olika saker, exempelvis till KTH:s utbildningar. Med andra ord säger man då att man måste lura tjejerna att göra något som de uppenbarligen inte finner något intresse i, och det bara för att man ska kunna säga att det råder jämställdhet på utbildningarna. Men jag antar att det är naivt av mig att tro att man ska få studera precis det man vill studera.

Genom att hela tiden eftersträva jämställdhet så säger man samtidigt att det inte är okej att vara tjej. Små flickor får idag inte leka med dockor, ha rosettprydda klänningar och ha tekalas. Istället ska de leka med bilar, precis som pojkarna gör. Och i dagens samhälle så ska helt plötsligt alla tjejer vilja ha samma jobb som killarna har. Det är ofint att vara dagisfröken. För att inte tala om hemmafru! Vem vill år 2009 frivilligt vara hemmafru!?

Jag förstår inte varför det har blivit så fult att tillhöra kvinnosläktet. Självklart förespråkar jag inte att alla kvinnor ska stå fastkedjade vid spisen och föda ungar - men jag tycker att man som tjej ska få välja vad man ska göra av sin framtid. Jag tycker absolut att det ska vara en självklarhet att man har en möjlighet att studera på KTH, men jag anser inte att det ska vara självklart att jag ska vilja studera på KTH - bara för att det är det mer jämställda alternativet.

Förr eller senare måste alla feminister där ute inse att det faktiskt är skillnad på pojkar och flickor. Och att skillnaden går utöver könsorganen. Man kan inte tvinga flickor att bli pojkar. Åtminstone så tycker jag att det är fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback