Minnen från träslöjden.

Idag har jag roat mig med att olja in min [snuskiga accossiationer undanbedes] skärbräda. Fick ett par obehagliga flashbacks från otaliga insmörjningar av i slöjden egenhändigt gjorda smörknivar. Jag tror faktiskt att det var det enda jag någonsin gjort på träslöjden, smörknivar. Eller jag har nog gjort två lådor också, varav den ena var obligatorisk. Minns att jag målade den i blått och gult för att det var de enda färgerna som fanns, gav den till pappa i julklapp eller så. Fast nu när jag verkligen börjar tänka efter så minna jag även ett brythjärta, en nyckelknippesdekoration, ett pennskrin i form av en kökssoffa och ett tre i rad spel. Helt otroligt vad man var produktiv på slöjdlektionerna i mellanstadiet.

Det jag minns bäst från den tiden var hur man letade upp något i någon av de sönderbläddrade slöjdtidningarna som fanns där som man ville göra, gick till läraren för att visa och dystert gå därifrån för att man inte fått tillåtelse att göra det. Det tillsammans med "len som en babyrumpa efter pampers" sammanfattar mina erfarenheter av träslöjd alldeles utmärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback