Jag väntar med att boka tvättid tills på söndag. Ifall nu jorden går under, då slipper jag ju göra det. Att tvätta kläder är så tråkigt.

Jag tror inte på domedagsspektakel. Jag tror varken på att jorden kommer gå under nästa år eller till helgen. Men tänk så snopen man skulle bli om man väcks lördag natt av en enorm jordbävning? Man skulle ju inte tro att det var sant. Fast det spelar ju ingen som helst roll egentligen. Om nu världen gick under så skulle man säkerligen lida något ofantligt när man upptäckte jordbävningen, men ganska så omgående skulle man ju vara död. Svårt att leva utan Tellus liksom.

Nej, folk kan hålla på med sina domedagsprofeterior bäst de vill. Om det nu är så att det är meningen att jorden ska gå under så gör den väl det. Men det finns ingen poäng att hetsa upp sig över saken. Dör man så gör man. Sedan kan det få finnas hur mycket tecken som helst som bevisar att det kommer bli si eller så, men det är med tecken som det är med statistik. Man kan få dem att säga precis det man vill bara man utformar dem att passa in till dess syfte.

Värst vore det nog för den där gubben som räknade fram datumet den här gången. Han kommer ju inte få något erkännande för att han hade rätt. Han kommer ju inte ha möjlighet att säga "vad var det jag sa" för att alla håller på och dö.

Mest synd tycker jag dock om han som det stod om på a
ftonbladet.se som gillade att jaga tvättbjörnar. Att jaga tvättbjörnar var tydligen hans favoritgrej att göra, men det hade han fått sluta med eftersom att det var viktigare att resa runt och informera folk om domedagen. Tänk vilken besvikelse ifall jorden inte går under. Alla timmar han slösat bort han i stället hade kunnat jaga tvättbjörn på. Just tvättbjörnarna var nog nöjda däremot. Nu får ju alla de han inte kunnat döda på grund av allt informerande chansen att uppleva jordens undergång på lördag natt. Förutsatt att det händer. För all del så kanske det snarare varit skönt att bli ihjälskjuten än att uppleva en jordbävning så stor att jorden går under. Vad vet jag, jag har varken provat på det ena eller det andra.

Oavsett så ska vi ju alla dö någon gång. Sedan om det händer på lördag eller nästa år på grund av jordens undergång eller om sextio år på grund av ålderdom, det gör ju i det stora hela varken från eller till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback