Otrevlig butikspersonal.

Vi kan väl alla hålla med om att det är obeskrivligt irriterande. Häromdagen var jag dock med om min värsta upplevelse hitintills. Jag kan i alla fall inte nu när jag tänker efter komma på någon otrevligare. Jag hade en rabattcheck och skulle in en snabbis och köpa nagellack från Essie-kollektionen. Jag hade inte riktigt bestämt mig för vilken/vilka som skulle få följa med mig hem. Värt att nämnas är att jag vid tillfället hade olackade naglar. Jag var även osminkad, hade håret i en slarvig knut och eftersom vi skulle och handla mat efteråt hade jag ryggsäck på mig. Saker som förvisso inte borde ha betydelse, men för vissa är ju sådant väldigt viktigt. Och uppenbarligen tyckte människan jag mötte det. Min naturliga nagel är, speciellt så här års, väldigt torr och den flisar sig gärna, och eftersom jag inte fixat mig dagen till ära eller använt nagelolja så såg de just torra ut.
 
Jag gick fram till Essie-stället och tog upp de tre flaskor som jag funderade på sist jag såg dem. De två ovan plus ett lack med stora glitterpartiklar i olika färger. Den sistnämnda var jag säker på att jag inte ville ha eftersom jag hade något liknande hemma, men ville ändå titta. Hur som helst så kommer det är butiksbiträdet fram, kvinna någonstans strax under eller över trettiostrecket kanske, och frågar, i en inte alls engagerad ton, om jag letar efter ett glitterlack. Jag säger att nej det inte är ett glitterlack specifikt jag är ute efter utan att jag sett dem innan och försöker bestämma mig för vilka jag vill ha och hon säger "det där är fint". Eftersom jag håller i alla tre och hon nyss pratade om glitter håller jag upp det glittriga och frågar om det var det hon menade varpå hon, äcklat, säger "nej usch, det är nyår". Väldigt bra kommentar till en kund. Verkligen. Så lägger hon till "för att få ett sådant där glitternagellack heltäckande måste man måla det minst tre lager" och jag svarar att ja, så är det ju. För så är det. Sedan tittar hon på de andra två och säger, oerhört nedsättande, "för att få nagellack i samma färg som i flaskan måste man måla två till tre lager, underlaget är viktigast, så du måste ha ett bra underlack men viktigast är att nageln är fin för att det ska bli bra så det måste du ordna först".
 
Och här blir jag bara så trött. Jag kan ju inte förmedla exakt hur nedlåtande den här människan var, men ni får helt enkelt lita på mig att det var illa. Riktigt, riktigt illa. Och det var hur uppenbart som helst att hon såg mina ofixade naglar och resten av mitt "ofixade" jag och bara tog för givet att jag uppenbarligen inte kunde någonting alls om nagellack. För att det, som huvudregel, inte räcker med ett lager lack för att få täckande bas vet alla som någon gång testat ett nagellack. Nej, usch. Jag blir så arg på hela hennes attityd bara jag tänker på det. Och om det inte vore för att den där rabattchecken gick ut den dagen vi var inne hade jag definitivt inte köpt lacken där. Jag kunde på riktigt inte släppa mötet på hela kvällen och Bekanten var med mig och han var också chockad över hennes sätt. Och det var inte bara det att hon sa otrevliga saker, när hon var klar med det stod hon kvar och bara stirrade på mig medan jag tittade på nagellacken. Hela tiden tills jag gick. Jag gav nämligen upp att hon skulle gå så jag kunde prata i lugn och ro med Bekanten. Så obehaglig stämning.
 
Det värsta av allt är att affären ligger i vårt område så jag är ofta där inne, och handlar ofta därifrån. Jag har inte sett henne tidigare, så förhoppningsvis var hon bara någon tillfälligt inkallad vikarie eller något för om hon är nyanställd där tänker jag inte hänga där mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback