VMA.

Det här med viktigt meddelande till allmänheten. Jag tycker det är ett härligt inslag i vardagen och tycker det borde vara varje måndag i stället. Det är så härligt att bli skrämd av plötsliga ljud.
 
Hur som helst har jag personligen aldrig haft koll på vad det egentligen är det där larmet betyder. Eller alltså, jag vet ju att det är någon slags varning, men jag menar att jag aldrig vetat vad det är man ska göra om man hör det. Så jag googlade. Och hamnade så klart på Wikipedia. Där det, bland annat, stod följande:
 
"Om man hör varningssignalen vid någon annan tidpunkt än de nedan angivna provtillfällena skall man bege sig inomhus, stänga dörrar, fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information. När faran upphört ska signalen faran över sändas, en 30 sekunder lång, sammanhängande signal." - Länk.
 
Några problem här. Exempelvis vet jag inte hur man stänger ventilationen till den här lägenheten. Förutsatt att jag är hemma alltså. Om man inte är det gäller det i stället att vara snabb som bara den att hinna in någonstans innan de stänger. Och det här med P4. Jag har inte tillgång till P4. Alltså måste jag ut för att leta reda på någon som har det. Vilket helt går emot det faktum att jag skulle gå in. Och den trettio sekunder långa signalen? Jag är värdelös på att räkna sekunder. Det spelar ingen som om jag använder Mississippi- eller tusenknepet, det blir ändå alltid fel för mig.
 
Och om nu någon ska anfalla så är det väl hur som helst ganska lämpligt att göra det just klockan tre på eftermiddagen den första måndagen i månaden? Fast om vi ska vara helt ärliga. Ingen skulle bry sig om det plötsligt börjar tjuta i sirenerna en tisdag. Se bara på brandlarm i offentliga miljöer. Folk, och även jag, struntar ju helt i sådant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback