Tack, men...

Idag när jag var på väg mot ett övergångsställe stannade bilföraren innan jag var ens i närheten av att gå över. Han hade utan problem kunnat köra över, backa, köra över igen för att backa tillbaka och då hade det varit dags för honom att upprätthålla zebralagen och stanna för mig.

Hur tänker man då? Ja, uppenbarligen hade han inte bråttom någonstans. Överlag tycker jag det är frustrerande när bilister stannar trots att man fortfarande har lång väg kvar till övergångsstället. Visst, det är väl* säkert och sådär men det är ju skillnad på säkert och överdrivet säkert. Dessutom sätter det ju press på gångtrafikanten att behöva öka sin takt bara för att någon står och väntar.

Men inte jag nej. Speciellt inte idag när det var så otroligt överdrivet. Jag funderade ett tag på om jag inte skulle gå över alls för att det kändes lite som om han precis lika gärna stannat för att köra en rivstart när jag var mitt framför hans bil.


*För någon tid sidan, ganska så lång tid sedan, satt jag på MSN med en jag känner och han skriver alltid väl i det här sammanhanget med bokstaveringen väll. Jag hade aldrig påpekat det men till slut blev jag trött på det hela och nämnde lite försynt att det stavas med ett L. Han hävdade motsatsen, och han var så säker på sin sak och han är en smart pojke så jag blev faktiskt osäker. Jag kollade dock inte upp det, men jag har i största mån försökt undvika ordet. Tills idag. Idag slog jag upp det i SAOL, och självfallet hade jag rätt. Jag är dock besviken på mig själv att jag tvivlade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback