Utbildning.

Läste en artikel om hur Karolinska hade högst söktryck vt 2011, och läkarutbildningar överlag är ju bland de svåraste att ta sig in på. Och jag kan verkligen inte förstå det. Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är fantastisk att det finns folk som vill utbilda sig inom vården, men jag kan inte förstå att man har en passion för att gräva runt i människors kroppar. Framför all kan jag inte förstå att det är så många som har den passionen.

Och ja, jag förstår att grävandet i sig bara är ett steg i ledet att hjälpa människor att bli friska. men ändå. Jag förstår även att det finns folk som gör det för pengar och ära, men jag vet inte jag. Känns oavsett väldigt främmande för mig personligen att göra något sådant. För att inte tala om ansvaret, jag skulle aldrig klara av pressen. Tänk att stå där på operation med en människas liv i sina händer. Nej. Tur att det finns andra för det där.

Och när vi nu är inne på utbildning och yrken. Varför görs det ingenting åt lärarlönerna? Det är trots allt lärarna som lägger grunden för alla generationer och därmed, i förlängningen, även jorden. Om det är någonstans mer man vill ha kompetenta människor så är det ju inom lärarkåren. Det är ju trots allt inom skolväsendet som vi alla växer upp. Vi skulle kanske inte behöva program som Klass 9A om det fanns lärare som visste vad de gjorde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback