Lammunge med rosa öron.

Jag delar, föga förvånande om ni har läst något här tidigare, inte nutidens åsikt att tjejer måste ha blått och killar måste ha rosa för att överleva. Jag blir liksom inte upprörd över att se en flicka i rosa tröja gåendes bredvid en pojke med en blå tröja om vi säger så.

Jag tyckte dock att det blev lite väl när min faster egentligen ville köpa den här kudden ovanför till sitt barnbarn, som är pojke, men inte kunde göra det eftersom att öronen var rosa. Jag undrade om det spelade någon roll, och det spelade allt lite roll tyckte hon. Inte heller när jag påpekade att traditionellt så brukar djuröron fler gånger än sällan fyllas i med just rosa på exempelvis gosedjur till barn hade det någon inverkan.

Om man inte ens kan köpa ett lamm som är någonstans kring 0,5 % rosa till en pojke, då behöver man kanske uppdatera sina livsval något litet - det kan till och med jag tycka. Inte på grund av genusfrågan, utan enkom på grund av sunt förnuft förvisso, men ändock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback