Så enkelt kan det alltså vara.


Något jag finner irriterande är folk som på allvar påstår att matlagning är tidskrävande och inte värt besväret. Och i stället går till någon hämtgrej och äter därifrån.

Idag åt jag lax med grönsaks- och rårisröra. Det tog på fullaste allvar 15 minuter. Matlagning behöver inte ta tid. Något dagens rätt minst sagt bevisar.

De första fem minuterna:
Koka upp vatten till riset. Strimla/hacka/vad du nu föredrar grönsaker. Jag hade purjolök, rödlök, morot och paprika. Lägg i riset.

Nästkommande fem minuter:
Stek grönsakerna och laxen var för sig. Blanda under tiden till röran. Idag hade jag en skvätt matlagningsgrädde, citron, en klick vitlöks- och örtphiladelphia, lite tomatpuré, sweet chili, dragon och torkad dill. Krydda laxen, jag använde limepeppar och dragon.

Sista fem minuterna:
Häll i röran i grönsakerna, låt puttra. Riv morot på tallriken och pressa över citron. När riset är klart, häll i det i grönsaksröran. Rör om, låt koka ihop någon minut. Lägg upp på fat. Klart.

Under dödtiderna diskar jag även upp det jag använt under tillagningen så det enda jag behöver diska efteråt är tallriken, besticken och pannorna.

Nu är jag för all del väldigt kinkig med mat jag inte lagat själv eftersom jag gärna vill veta exakt vad som är i min mat, och jag anser dessutom att jag själv lagar mycket godare mat än sådant man kan köpa ute så jag är partisk i frågan. Men på riktigt. Det är så mycket bättre att laga sin egen mat. Och det behöver inte ta en timme. Men ni är självfallet fria att göra vad ni vill med era liv.

Kommentarer
Postat av: Rose-Marie

Jag håller med dig till hundra procent. Det finns hur mycket god mat som helst att laga som inte tar så lång tid:) Men jag måste fråga vad är det för råris som blir färdigt så snabbt? Sist jag kokte råris tog det dubbelt så lång tid som vanligt.

Postat av: Rose-Marie

Tack för tipset om råris, ska prova den varianten. Gubben har inte fått råris på länge pga. den långa koktiden:)Vad det gäller soppa så har jag tidigare lagt ut recept på en musselsoppa som inte heller går av för hackor. Den går lika snabbt att göra.

2011-02-27 @ 10:29:10
URL: http://rosatosa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback