Men jag kan självfallet ha missuppfattat det hela.

Jag har inga barn och jag umgås heller inte i kretsar där barn förekommer, så jag förstår att jag ger mig ut på djupt vatten här nu. Men. Jag såg någon notis i tidningen om att någon studie i USA visat påatt många niomånadersbebisar vägde mer än vad de borde. Bästa sättet att motverka det här var att hålla koll på vad bebisarna åt och hur stora portioner de fick i sig.

Och, igen: jag skriver det här helt utan grund i erfarenhet. Är det som huvudregel inte just precis det vårdnadsinnehavarna har koll på? Är det inte som huvudredel dem som står för det huvudsakliga matintaget på bebisar upp till nio månader? Eller är det vanligt att en sjumånaders hasar sig till kylskåpet och smygäter?

Igen, jag kan vara ute och cykla. Jag trodde bara inte att människor i den åldern var kababla till att övergöda sig själva. Om så är fallet är kanske det även ett tips att ge till vårdnadshavarna att ha maten lite högre upp. Bebisar är ju trots allt ganska så små, och mig veterligen är deras motorik och rörelsemöjligheter ännu aningens begränsade i niomånadersåldern. Igen: utan att ha erfarenhet, jag går alltså strikt efter vad jag läst i olika sammanhang och sett på TV här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback