Ibland händer det.

Idag var jag hos tandläkaren. När jag var liten älskade jag att gå till tandläkaren, favoritgångerna var när jag skulle laga hål. Jag undrar just vad en psykolog säger om det.

Nu när jag blivit äldre och därmed, uppenbarligen, klokare är det inte längre något som toppar min lista över saker jag gillar att göra. Tvärtom faktiskt. För det första så verkar det ju som om tandläkare själva aldrig går till tandläkaren. Ifall de gjorde det skulle de inte hålla på att försöka rista in "I was here" i tänderna med den där metallgrejen de rotar runt med i munnen, för de skulle veta hur tortyriskt* det är.**

Något annat som fått min kärlek till tandläkarbesöken att sina med åren är tandläkares totala respektlöshet. Jag har alltid haft en massa småhål, det är något om att mitt saliv av sig själv lätt kan orsaka hål. En del av de här småhålen har jag haft sedan jag var i sjuårsåldern, om inte tidigare. Och eftersom att tandläkar journaler av någon anledning inte skickas med när man byter tandläkare så betyder det att jag vid varje tandläkarbyte har fått försöka övertyga tandläkaren i fråga att jag alltid haft småhål och att jag inte ljuger om det.

Så idag hade jag som vanligt rustat mig för en kamp om att mina eviga småhål faktiskt är evigt små ifall den jag hamnade hos idag av någon anledning inte fått tillgång till förra årets röntgenbilder. Helt i onödan visade det sig för hon jag var hos var hur trevlig och snäll som helst. Hon försökte inte ens rista in sin signatur i mina tänder med den där metallpinnen. Hon till och med påpekade att det minsann verkade som om hålen stått still från föregående år - utan att jag ens hann säga något om saken!

Jag säger då det.

Det enda som var lite creepy var när hon stannade upp i undersökningen och påpekade att det var tydligt att jag inte var från Linköping eftersom att jag hade någon slags skyddsplast på mina tänder - något som bara vissa landsting gjorde på barnen och då inte Linköping. Jag vet inte, det är kanske det samma för de som jobbar inom tandvården som det är för oss vanliga dödliga att prata om vädret men personligen fann jag det lite... udda.


*Om ni inte hittar böjningen i SAOL så beror det på att den kanske inte existerar utan det kan bara var något jag hittade på här och nu.
**På tal om att tandläkare inte går till tandläkare: hur sjukt är det inte att det finns de som jobbar inom vården som inte tagit vaccinet? Nu är jag inte för tvång, men allvarligt, om den här influensan är så farlig att man inte ens ska åka till sjukhuset om man tror att man har den eftersom att den är så smittosam då ska väl inte de som jobbar där få gå runt och vara potentiella smittbärare hur som helst? För att inte tala om vilket dålig budskap det sänder ut till alla som varken vet ut eller in med den här vaccingrejen. Ja, det hade inget med mitt tandläkarbesök att göra men det var skönt att få det skrivet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback