"Det kan inte gå fel när man ska byta ventil."

Så har alla jag har diskuterat ämnet med sagt till mig, att till och med jag klarar det. Eller hur.

 I morse vaknade jag kring halv nio och kände att det var lika bra att få igång dagen direkt genom att gå och handla. Mycket att jag valde att göra det just precis då berodde i och för sig på att jag inte hade någon frukost hemma. Men i alla fall.

Bestämde mig för att ta med cykeln och äntligen få den där ventilen bytt. Så jag kommer till macken, där cykelpumpen finns, och skruvar loss min gamla ventil, och skruvar dit den nya. Helt utan problem. Under tjugo sekunder. Applåderar mig själv inombords. Så tar jag upp pumpslangen och trycker ner den på ventilen. Ingenting händer. Ingen luft. Nada.

Så är det jag som gjort ventilgrejen fel, eller är pumpen trasig? För ovanlighetens skulle får jag lite tur kastat åt mitt håll för det kommer en kille som ska pumpa sin cykel. Han har dock ingen framgång med detta och jag pustar ut inombords. Inte för att han inte kunde pumpa sin cykel, utan för att det inte var mitt ventilbyte som var problemet. Snäll medmänniska som jag är så gick jag in i butiken och upplyste dem om att deras cykelpump inte fungerade innan jag släpade/bar min cykel över till macken mitt emot.

Tar cykelpumpen och sätter den på ventilen. Det kommer in luft i mitt däck, lite åt minstone; det mesta åker utanför. Och den luft jag får in åker sakta med säkert ut så får jag tar bort pumpen från ventilen. Den är inte tät, alls. Den bara vickar runt i muttern den är fastskruvad med.

Längre än så orkar jag inte förklara utförligt, jag blir arg bara jag tänker på det. Den korta versionen är att jag inte fick loss muttern, men eftersom att jag är smart hade jag med en tång och lyckades använda den för att få loss muttern. Försökte ett par gånger till. Inget resultat. Det slutade i alla fall med att jag hade den nya ventilen, den gamla muttern och den gamla "ploppen". Självklart vågade jag inte cykla på cykeln. Troligt att det kommer att hålla, inte. Men vi får se hur det ser ut i morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback