Tentapluggandet har börjat.

Nu har jag varit duktig och suttit ända sedan klockan nio och gått igenom varenda paragraf som vi pratat om under den här kursens gång. Det är ett par stycken som har hunnits med... Mina favoriter är dock:

1 § 2 st. 3 p. FlL
"Samma rätt har också en arbetstagare som...
...stadigvarande sammanbor med en förälder under förutsättning att arbetstagaren är eller har varit gift med eller har eller har haft barn med denna förälder."

- Det händer säkert ofta att ett par som har varit gifta fortsätter att bo tillsammans efter det att de skiljt sig. Och hur hemskt är det inte att skriva att någon som har haft barn? Det betyder ju att barnet har avlidit. Undrar vem det var som kom på att de var tvugna att ta med det i lagtexten - oavsett vem hade ju det snubben/snubbinnan en väldigt morbid syn på verkligheten.

2 kap 1 § AML
"Arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Vid fartygsarbete skall arbetsmiljön vara tillfredsställande också med hänsyn till sjösäkerhetens krav.

Arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende.

Arbetstagaren skall ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbete som rör hans eget arbete.

Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll skall utformas så att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Därvid skall även löneformer och förläggning av arbetstid beaktas. Starkt styrt eller bundet arbete skall undvikas eller begränsas.

Det skall eftersträvas att arbetet ger möjligheter till variation, social kontakt och samarbete samt sammanhang mellan enskilda arbetsuppgifter.

Det skall vidare eftersträvas att arbetsförhållandena ger möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling liksom till självbestämmande och yrkesmässigt ansvar."

- Det kan inte bara vara jag som hör Martin Luther King stå och skråla fram det här i sann I have a dream-anda när jag läser denna.



Lite rolig by the way-information är att jag hela tiden tänkt att jag har sex dagar på mig att plugga till tentan. Sedan kom jag på att jag ska till Tornby på måndag, på tisdag har vi i princip en heldag i skolan, och på torsdag har jag ett övningstillfälle i externredovisning som jag gärna vill gå på eftersom att det även kommer att vara föreläsning den gången. Helt plötsligt hade jag bara tre och en halv dag på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback