Rätt ord i rätt sammanhang.

Det är ganska viktigt, jag menar: ord gör en stor betydelse. Fel ord kan ändra allt helt. Som exempel på detta kan jag nämna fröken A som, igår på seminaret, skulle framföra en åsikt om personer som placerats isolerade från omvärlden under Rawls slöja av okunnighet. Problemet var bara att istället för att använda sig av ordet isolerade så yttrade fröken A ordet celibat. Detta gjorde hon säkert tre gånger innan hon insåg att hon nog hade uttryckt sig aningen klumpigt, för resultatet av vad hon sa blev ju, som förståeligt är, lite annorlunda om man tänkte sig att personerna levde i celibat, effekten av slöjan av okunnighet blev ju inte den samma.

Jag skriver inte detta för att på något sätt hänga ut fröken A, utan bara för att visa att mitt påstående att det är viktigt att använda rätt ord i rätt sammanhang är korrekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback