Lkpg - resans första dagar. Små flygplan, tjuriga busschaufförer, riddare och ilskna kossor(ungtjurar).

Har lyckats få mig lite tid framför min fasters dator för att skriva lite. Känns så tomt att inte göra det när man väl har vant sig.



För att börja med det allra viktigaste: Omvärlden hade helt glömt bort att informera mig om att flygplanen är jättesmå! Alltså inte små, utan jättesmå! Extremt små! Mitt rum är mycket större. Och det är inte speciellt stort. Som om det inte var illa nog att jag var tvungen att flyga, jag var tvungen att göra det i världens minsta utrymme också. Kändes sådär med tanke på min syn på exempelvis hissar.

 

Jag överlevde dock flygturen. Satt spänd och tänkte negativa tankar, men när jag väl tog mod till mig och tittade ut genom, det lilla, fönstret så såg jag hur Gotlands kust blev mindre och mindre ju högre upp vi kom. Var bland det vackraste jag sett tror jag. Att se klipphällarna under vattnet och hur de sedan försvann ner i djupet. Helt oslagbart.


--- 

Väl i Linköping så fick jag ganska så snart erfara hur otrevliga busschaufförerna var. När jag klev på bussen så sa jag nämligen att jag ville åka till Resecentrum. Mr Surbussförare undrade då om jag var vuxen. Eftersom att jag inte ser ut att vara över tjugosex, som jag tror att gränsen är i Linköping, så svarade jag lite förvånat nej; repliken från honom lät då: ?Varför sa du inte det då?. Och det var inget han sa med skämtsamhet i rösten. Surgubbe! Höll även på att bli påkörd av en buss när jag gick över övergångsstället, som hade grön gubbe!

---

Redan i första affären så scorade jag ordentligt. Kom ut därifrån med sex stycken plagg. Det var ett H&M. Hemma på ön så vägrar jag att leta kläder på H&M eftersom att deras urval är pinsamt, men är alltid härligt at komma till en fastlandsbutik med YoungTrend och ett urval av nya kläder. Dagen fortsatte och det hela resulterade i massor. Kan gå in närmare på det när jag kommer hem. Något som jag däremot måste få nämna är att jag hittade mina skor! Har ett par gula DinSko-skor som jag älskar över allt annat i princip. Problemet med dem är bara det att de har börjat ?tjuta? när man går, är den högra klacken tror jag. Nu hittade jag i alla fall en likadan sko i min storlek på rea. För hundra kronor var det såklart aldrig någon tvekan om saken. Köpte mig ett nytt par!


---

Tågresan hem till faster var intressant. Halvvägs där så satte sig nämligen en kille mitt emot fast en bit bort. Från den stunden och tills vi var framme vid min hållplats så slutade han inte stirra. Alltid trevligt att bli uppskattad av det manliga könet. Tyvärr så måste jag dock påpeka att han såg ganska så gammal ut [läs: över tjugofyra eller något i den stilen]. Och är faktiskt lite störande at bli granskad vad man än gör. Kunde dock koppla bort det mesta delen av resan eftersom att jag satt och läste. Det hela slutade dock som så at han fick bli min riddare på vit springare. Precis som i sagorna. Fast lite modernare. När jag skulle gå av så ville nämligen inte dörrarna ur kupén öppna sig och jag hade ingen aning om hur man gjorde. Paniken växte eftersom att tåget stod tilla ungefär en halv minut på varje ställe. Då kom han springande och öppnade dörren åt mig. Så Tack vem du nu är. När jag sedan satt i bilen och tåget åkte iväg så såg jag att han satt och vinkade till mig; är alltså inte bara inom småbarnskategorin jag går hem (läs tidigare inlägg för att förstå sammanhang).

---


Idag har det bara varit lugnt. Var och hälsade på ungtjurarna i hagen. Eller alltså? jag stod i dörren livrädd för, som jag kallar dem: kossorna, medan faster var ute och lagade vedhögen som de hade varit och stökat i. Var verkligen läskigt. De behöver ju inte anstränga sig mycket för att trampa ner en sådan som jag. Överlevde dock det, precis som flyget.

Sedan så blev det eftermiddag och det blev dags för maten. Tidigare hade jag och faster roat oss med en kapsylöppnare som låter som Homer Simpson när man öppnar. Jag klarade nämligen av att få den att låta utan att faktiskt öppna något. Efter lite om och men lärde sig även faster. Men när farbror [min fasters man, blir väl då min farbror, eller?] kom hem efter golfrundan så lyckades han inte med samma bedrift. Det tog honom hela middagen, och fortfarande så klarar han inte av det. Väldigt roligt. För mig och faster i alla fall.

Sedan var det en rundtur till kyrkogåren, sommarstugan och lite saker däromkring. Är så grymt fint i Småland. Förstår inte att folk charmas av torra, knöliga Gotland när fastlandet har så mycket mer. Se bara områdena här, eller de uppåt Gävle. Det är vackert.


---

Oj, bäst jag slutar att skriva nu ? är inne på det andra bladet i Word. Faster och farbror har vanlig uppkoppling nämligen så jag förskriver här; ska posta så snart faster är klar med telefonen.

 

Hoppas att imorgon blir lika produktiv, fast gärna billigare, än igår! Eller var ju billigt igår, men många små bäckar eller var det heter!




Tack faster och farbror för att jag får bo hos er! Tack P för resan plus studentklädespengarna!

Tack mig själv för att jag vågade!


Kommentarer
Postat av: MB

Herregud, jag har undrat ihjäl mej om var du har tagit vägen. Men nu är man allt uppdaterad. Om kossor, och plagg, och tåg, och riddar på vita springare. eller hur det nu var.
Hoppas att du har kul där du är, och att du kommer hem laddad inför studenten!

2007-05-24 @ 11:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback