Varför det heter Vitvaror.

Det skulle jag idag förklara för min favorit -och enda- lillebror. Tänkte att jag skulle dela med mig av förklaringen även till er läsare ifall någon frågar er samma fråga någongång eller om ni själva funderat över denna sak.

Det är nämligen bokstavligt talat vitvaror. Kyl och frys är ju kallt. Och alla vet ju att kyla är vit i form av snö, is etcetera. När det sedan kommer till diskmaskiner, tvättmaskiner och så vidare så handlar det om att det bildas skum. Och det skummet är vitt. Torktumlaren räknas som en vitvara eftersom att det bildas vitt ludd, samt att när man blir torr så blir huden vit. Så torrt är vitt.
För att sammanfatta så beror det helt enkelt på att det som händer innuti maskinerna bildar vitt. Det spelar alltså ingen roll om utsidan är svart, aluminium, rostfri eller vad man nu kan tänka sig ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback