Och vi är alla i behov av ett lyckligt slut då och då.

I morse så vaknade jag kring åttasnåret och hade inga planer på att gå upp förrän till damernas slalom [silver]. Hade lite lust att läsa, men fanns egentligen ingen bok jag hade lust att läsa. Bestämde mig i alla fall att bege mig på utflykt till min innersta garderob där jag har alla böckerna från min gamla Funtasiebokklubbstid. Anledningen till att jag kallar det för en utflykt är helt enkelt att min säng är för lång för att egentligen stå mot den vägg den står emot. Det som finns där är mina tre garderober och den innersta dörren går inte att öppna om man inte drar ut sängen, klättrar in bakom den och presser upp dörren så gott som det går.

I vanliga fall så beger jag mig bara till den garderoben när jag får ett plötsligt infall av att vilja rita alternativt måla eller då jag får lust att läsa en riktigt klyschig ungdomsbok. Saken är bara den att när jag får lust för detta så är det alltid en speciell bok jag är ute efter. Jag kommer ihåg en handling och känner begäret efter att få läsa boken igen, att det sedan kan ta ett tag att leta reda på boken i fråga för att jag glömt bort vilken som är vilken är en annan historia. Idag så hade jag dock ingen längtan efter någon speciell titel utan bestämde mig för att bara titta efter och se ifall det var någon som föll sig att vara intressant.

Det var dock ett tag sedan jag var i garderoben och jag hade helt förträngt vilken läskig blandning av kaos det är där inne. Och på grund av alla saker så är det helt omöjligt att kolla runt på måfå. Man måste veta vad man är ute efter, vart det ligger, snabbt rycka sig åt det och slänga igen dörren samtidigt som man hoppas att det inte ska ramla ner en massa saker från hyllorna. Tyvärr så är magneten trasig på dörren i fråga så det brukar alltid sluta med att man måste öppna igen och knöka in det som slunkigt ut.

För att slippa det nyss nämnda så tog jag helt enkelt den bok som låg överst och som såg ut att vara möjlig att ta utan att orsaka en lavin. Lite som i spelet Råttfällan faktiskt. Det blev i alla fall en som heter något i stil med Våga leva vidare. Minns inte titeln faktiskt. Den handlar i alla fall om en tjej som dumpade sin galna pojkvän och nu skyller hans död på sig själv eftersom att han körde in i ett täd och dog samma kväll. Sedan så blir hon kär i hans kusin men hennes jobbarkompis är det också så det blir bråk och lögner och allt det gamla vanliga. I slutet så blir tjejen och kusinen såklart tillsammans och lever lyckliga i alla sina dar. Med andra ord en kommerisell, amerikansk, klyschig ungdomsbok. Vilket i sin tur betyder att det är en helt underbar bok när man har lust att läsa om sådana triviala saker som inte kräver någon som helst ansträngning. Plus att man vet att slutet kommer att bli lyckligt.

---

Vad jag ville ha sagt var att jag är jättetrött så tänkte gå ner till sängen och läsa lite, med andra ord så tänkte jag gå ner och lägga mig och slå upp boken, titta på texten, slå igen boken för att sedan somna som en stock. Har nog inte återhämtat mig helt från överdagenresan ännu är jag rädd. Lite surt i och med att det snart är dags för ännu en tur, en längre sådan.

---

Hade för övrigt en sak jag var tvungen att göra idag; träna på talet. Är väl knappast så svårt att lista ut vad jag absolut inte gjorde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback