Grälsjuk.

Jag är så galet grälsjuk idag. Har ingen som helst aning om varifrån det kommer. Visserligen så kan det vara på grund av att jag i morse väcktes av min väckarklocka redan vid halv åtta. Och det är väldigt tidigt. Åtminstone för någon som inte har gått upp före tio på hela sommaren. Eller jo, en annan morgon var jag uppe vid samma tid av samma anledning.
Och det är här i min redogörelse som ni ska bli jättenyfikna och helt enkelt undra ihjäl er över anledningen.
Det är nämligen som så att min pappa är gubbe. Det betyder att han avskyr staden såhär på sommaren - speciellt när det är mulet. I sin tur så resulterar det i att han vill hänga på låset till affärena för att så fort som möjligt kunna åka hem igen.
Okej tänker ni då. Affärerna öppnar klockan tio varför i all sin dar ska du upp redan klockan halv åtta, det tar ju inte mer än tjugo minuter till stan?
Det är en mycklet enkelt fundering att besvara. För det är nämligen som så att de här två omnämnda mornarna så skulle far förbi återvinningsstationen. Dessutom så var det något på Coop han skulle kolla på. Både Coop och återvinningsstationen öppnar mycket tidigare, och i P:s hjärna så resulterar det i att det kan man göra innan övriga Visby öppnar. Bilen går därmed hemifrån redan klockan nio.

Saken är den att det är inte bara min P som tänker såhär, utan det är en massa gubbar och tanter. Återvinningscentralen klockan halv tio på morgonen är inte att leka med. Vimlar av en massa pensionärer som vill slänga sitt skräp fortast möjligt. Dem plus min gamla kemilärare. Vem vet, det är kanske pensionärer och gamla kemilärares alldeles egna raggningsställe. Återvinningcentralen kanske är deras jaktmarker - så att säga.

Kort sagt så var jag tidigt i stan. Så tidigt att jag såg när parfymochsmink-killen på Åhléns trippade in genom personalingången för att påbörja sin arbetsdag. Och är man i staden innan de som jobbar där ens gjort sig hemmastadda - då är man för tidigt ute.

---

Nu tror jag i och för sig att min grälsjuka i första hand beror på att alla andra idag har varit så korkade att mitt tålamod tog slut redan vid kvartövertio-snåret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback